Hoe gaan onze woonzorgcentra om met een hittegolf?

22
jul
2019

Met de nieuwe hittegolf in het verschiet, treedt in onze woonzorgcentra opnieuw het hitteplan in werking. Dat plan heeft als doel om, nu het een paar dagen na elkaar zo heet is, het comfort bij zowel de bewoners als de medewerkers zo veel mogelijk te verzekeren. Dat gebeurt op verschillende manieren.

We houden het gebouw zo koel mogelijk

Allereerst treden algemene maatregelen in het gebouw in werking. Zo blijven de ramen dicht tijdens de warmste uren van de dag, en worden de ruimtes gelucht wanneer de buitentemperatuur lager is dan de binnentemperatuur; dus tijdens de late avond en nacht, en in de vroegste morgenuren. Langs de zonnekant gaan alle zonneweringen dicht, en het ventilatiesysteem in de WZC’s zorgt voor voldoende verfrissing en verse lucht.

In het hele gebouw wordt de temperatuur nauwlettend opgevolgd.

We passen de zorgverlening aan

Wat de zorgverlening betreft, worden extra comfortmaatregelen bij de bewoners in acht genomen, zoals lichte kledij en licht bedlinnen.

Ook wanneer de bewoners aangeven geen dorst te hebben, worden zij (en hun familieleden) gestimuleerd om extra te drinken, of krijgen ze extra vocht toegediend.

Onze medewerkers houden zogenaamde ‘klinische alarmsymptomen’ – zoals hoofdpijn, duizeligheid, braken, een verhoogde lichaamstemperatuur of overvloedig zweten – nauwlettend in de gaten.

Als het nodig is, kan een verfrissende douche of bad voorzien worden voor de bewoners.

We passen de activiteiten aan

De therapeutische en animatieactiviteiten worden vanzelfsprekend aangepast. De zon wordt geweerd, en onnodige belasting wordt vermeden. Onze medewerkers voorzien aangepaste activiteiten, met extra aandacht voor voldoende vochtopname en afkoeling.

Op deze manier wordt een lastige en belastende hitteperiode zo goed mogelijk overbrugd voor onze bewoners en medewerkers  in de WZC’s.

Deel deze pagina