Eerste Onthaal OCMW in Hoogstraat 9 heeft nieuwe onthaalbalie voor meer comfort

6
mei
2021

Het Eerste Onthaal van OCMW Brugge in Hoogstraat 9 heeft een volledig vernieuwde onthaalbalie. De balie moet mensen op een comfortabele en eenvoudige manier de weg doen vinden naar financiële en andere hulpverlening.

Mensen die bij OCMW Brugge met een vraag aankloppen, doen dit in veel gevallen via het Eerste Onthaal in Hoogstraat 9. De voorbije maanden kreeg de balie van het onthaal een grondige opknapbeurt, om cliënten nog comfortabeler, vlotter en laagdrempeliger te kunnen bedienen.

“Sinds het begin van de coronacrisis is het aantal aanmeldingen in Hoogstraat 9 sterk toegenomen,” zegt Veerle Van Vynckt, adviseur Maatschappelijk Werk. “Veel mensen kampen met financiële en andere problemen, en wij zijn het eerste aanspreekpunt om sociale bijstand te verlenen. Die bijstand is nodig wanneer een werkloosheidsuitkering, een ziekte-uitkering of een pensioen niet meer volstaat om de levenskosten te dekken. Om mensen de weg te kunnen wijzen naar extra bijstand, is het belangrijk dat we ze op een goede manier kunnen onthalen, ondersteunen of doorverwijzen.”

Dit gebeurt vanaf nu dus aan een volledig vernieuwde onthaalbalie. Die laat individueel en discreet cliëntencontact toe in een aangename omgeving. “Er is grondig over het concept van de balie nagedacht,” zegt Kim Naeyaert, onthaalmedewerker Hoogstraat 9. “De onthaalmedewerkers konden hun ervaringen en behoeften delen. Samen met de adviseur van de Preventiedienst werd er gebrainstormd, wat uiteindelijk tot de nieuwe balie heeft geleid. Voor het ontwerp en de uitwerking konden we een beroep doen op onze Technische Dienst. De creativiteit en vakkennis van het team heeft ervoor gezorgd, dat de Hoogstraat nu is uitgerust met een toegankelijke, open balie, die maximaal comfort biedt – onder meer met hooglaagtafels, die elke onthaalmedewerker kan aanpassen.”

Dat een kwalitatief onthaal in Hoogstraat 9 van groot belang is, bevestigen de cijfers. Gemiddeld komen er 100, zeer diverse, hulpaanvragen per week toe. Vaak hebben die te maken met het feit dat men onvoldoende inkomsten heeft. Sinds de coronacrisis is er ook een stijgende vraag naar thuishulp en maaltijdbezorging-aan-huis.

“De cijfers liegen er niet om,” zegt Pablo Annys, schepen van Sociale Zaken. “In 2019 volgden we, vaak vertrekkend vanuit de Hoogstraat 9, 192 mensen met een voorschotdossier van werkloosheidsuitkering op. In 2020 waren er dat maar liefst 335: een astronomische stijging van 74 procent. Onze maatschappelijk werkers springen met hart en ziel bij, en doen dat vanaf nu in de best mogelijke omkadering. Afspraken voor de onthaalbalie in de Hoogstraat worden bij voorkeur telefonisch gemaakt. Zo kunnen we de wachtrijen beperken en coronaproof blijven werken. Wie zich toch spontaan aanmeldt, wordt uiteraard ook geholpen.”

Nieuwe cliënten kunnen een afspraak maken voor het Eerste Onthaal OCMW Brugge in de Hoogstraat 9 via 050 32 77 70. Hulpvragen kunnen ook gestuurd worden naar eerste.onthaal@ocmw-brugge.be.

Vaste cliënten die een vraag hebben over hun dossier, kunnen hun maatschappelijk werker bellen of mailen.

Deel deze pagina